Användarupplevelse och SEO i framtiden kommer att förändras. Det handlar inte längre bara om att få din webbplats att rankas väl – Det handlar också om att ge dina besökare en positiv användarupplevelse.

Med Googles senaste algoritmuppdatering måste du fokusera på innehåll som är engagerande och användbart, inte bara på nyckelord.

Anledningen till denna förändring?

Google vill att kunderna ska hitta webbplatser som faktiskt är relevanta för deras sökningar! En skön användarupplevelse får dessutom besökaren att stanna längre. Läs mer på Konsten att driva kunder till din klinik.

SEO är en förkortning för sökmotoroptimering.

SEO är processen för att påverka en webbplats eller en webbsida i en sökmotors obetalda resultat – ofta kallade “naturliga”, “organiska” eller “förtjänade” resultat. I allmänhet gäller att ju högre rankad du är på första sidan i de naturliga listorna, desto fler besökare kommer att besöka din webbplats och klicka sig vidare till andra sidor som du kan ha skapat, t.ex. produktdetaljer, kontaktinformation och så vidare.

Målet med en SEO-kampanj bör vara att förbättra denna rankingposition genom att öka besökstrafiken från dessa fria sökningar och samtidigt uppfylla Googles senaste algoritmuppdatering som belönar webbplatser med innehåll som engagerar användarna och ger värde.

Med user experience (Användarupplevelse innebär det

Att webbplatsbesökarna är nöjda med sina interaktioner först när deras behov tillgodoses efter att de besökt din webbplats.

För att användarna ska känna sig nöjda måste du förse dem med värdefullt innehåll som ger dem det de söker i de sökord de använder när de söker. Samt att sidorna ska vara smidiga att glida in och vidare på, utan minsta möjliga motstånd.

Du måste därför se till att de vägleds utan att de känner det – Det är en riktigt bra användarvänlighet.

SEO kommer inte längre att handla om att få in en massa sökmotorresultat

användarvänlighet

Hur har SEO förändrats i och med Googles senaste uppdatering av algoritmen?

Tidigare var sökmotoroptimering (SEO) främst inriktad på att optimera innehållet och strukturen på en webbplats för att förbättra dess chanser att rankas högre på sökmotorernas resultatsidor (SERP).

I och med Googles senaste algoritmuppdatering (Penguin) har SEO dock förändrats dramatiskt och fokuserar nu till stor del på att förbättra användarupplevelsen (UX) på en webbplats.

Penguin straffar webbplatser som gör sig skyldiga till oseriösa SEO-metoder, t.ex. fyllning av nyckelord, länkspamming och artificiell höjning av sidrankningen. För att undvika att straffas av Penguin måste webmasters nu fokusera på att skapa högkvalitativt innehåll som är engagerande för användarna och ger en bra användarupplevelse.

Detta innebär att man måste undvika att fylla på med många nyckelord och istället skriva naturligt om ämnen som intresserar användarna.

Vad behöver du göra för att optimera din webbplats för framtiden?

SEO i framtiden kommer att kräva fokus på användarupplevelsen. Det innebär att optimera din webbplats för användaren och göra den lätt att använda och navigera. Du måste också se till att din webbplats är responsiv, så att den ser bra ut och fungerar bra på alla enheter.

I takt med att användningen av mobila enheter fortsätter att öka, ökar också efterfrågan på webbplatser som ser bra ut på alla skärmstorlekar.

Om det känns krångligt!? – Ett företag som gärna hjälper dig att få ordning på detta är Webstr.se

Google straffar nu webbplatser som inte är “mobilanpassade” i sina resultat

Det betyder att om din webbplats inte fungerar bra på mobiler är det mindre troligt att den rankas högt.

Tips för att skapa engagerande och värdefullt innehåll som rankas väl i sökmotorerna

SEO utvecklas hela tiden, och för att ligga steget före måste du fokusera på att skapa värdefullt innehåll som engagerar din publik. Här är några tips för att komma igång:

1. Undersök ditt ämne noga. Ju mer du vet om ett ämne, desto lättare blir det att skriva om det på ett engagerande och intressant sätt.

2. Skriv i en stil som är lätt att läsa. Se till att dina meningar är klara och koncisa och använd vardagsspråk när det är möjligt.

3. Använd bilder och videoklipp för att bryta upp texten och skapa ett visuellt intresse.

4. Håll ditt innehåll fräscht och uppdaterat. Uppdatera regelbundet ditt innehåll för att se till att det är relevant för din målgrupp.

Här är ett exempel på en bloggsida tar upp e-handel som ett ämne på ett snyggt vis – Även om inte det är huvudämne för den faktiska domänen – Men som ändå håller måtten snyggt för ovan punkter: gardeningshovels.com/saljer-du-tradgardsredskap-online

SEO handlar nu om UX – Användarvänlighet

användarvänlighet hjärtan seo ux

Det räcker inte med att bara ligga högt i rankningen på SERP, utan du måste också se till att dina besökare är engagerade och nöjda med sin upplevelse på din webbplats. Om de är nöjda är det troligare att de stannar kvar på webbplatsen under längre tid och återkommer.

Sammanfattning:

För att optimera din webbplats för framtiden måste du fokusera på användarupplevelsen. Det innebär att du måste se till att din webbplats är lätt att använda och navigera och att den är responsiv på alla enheter.

Du måste också producera högkvalitativt innehåll som engagerar användarna och ger en bra användarupplevelse. För att ligga steget före bör du också undersöka ditt ämne noggrant och skriva på ett engagerande och intressant sätt.

Vill du läsa mer om ny teknik eller miljö och energi – Fortsätt läs här på bloggen!

Leave a comment

Your email address will not be published.