Sökordsoptimering för onpage sidan för 2022

1. A/B-testning

Jag ska börja med några ämnen på sidan. Tips nummer ett, A/B-testning eller helt enkelt testning.

Vi har sett många fler testverktyg dyka upp under de senaste åren, vilket är fantastiskt eftersom SEO inte är att fatta ett beslut och implementera det och du är klar. SEO är att implementera, utvärdera och sedan fatta beslut eller ibland kurskorrigeringar.

Är detta något vi behöver dra tillbaka? Presterade C bättre än D? Vilken skulle vi välja? Alla tips vi pratar om idag kan gälla denna testmentalitet. SEO är oerhört komplext, och den gamla skolans idé om bästa praxis slutar helt enkelt inte längre. Så under ’22, utveckla en testmentalitet med din SEO. Läs mer om nya saker som händer här i världen här.

sökordsoptimering-a/b

2. Författarsidor

Nummer två, författarsidor. Google i år uppdaterade några av sina råd kring författarsidor och deras schemamärkning. Det är en viktig del av min strategi och många webbplatser. En författarsida av god kvalitet hjälper Google att utvärdera dina författare, som kan användas för E-A-T och andra saker, och hjälper till att länka dem med deras expertis.

Så att länka dina artiklar till en bra författarsida innehåller vanligtvis länkar till andra webbplatser, författarprofiler, länkar till artiklarna de skrivit, lite biografisk information. Det kan hjälpa dig att etablera dina författare som expertis i ett visst utrymme. Så ta en titt på dina författarsidor och försök att förbättra dem och göra detta till en uppgift.

3. Googles titel skriver om

Googles titel skriver om, nummer tre. Jag tror inte att det finns något ämne som diskuteras mer under 2022 än att Google skriver om titlar. Många studier, inklusive en jag gjorde, visar att Google skriver om 60 %, 70 % eller 80 % av webbplatsens titlar. Det kan vara frustrerande. Men vad vi hittar är att många människor inte utvärderar dessa omskrivningar av Googles titel. När du gör det kan du lära dig mycket om dina egna titlar.

Varför skriver Google om det? Är min titel för lång? Saknar jag viktiga sökord? Har jag ludd där som Google inte gillar? Eller i vissa fall kan du gå tillbaka och försöka korrigera titeln som Google skrev om om de bara gör ett fruktansvärt jobb. Så omskrivning av Google-titel, gör en granskning av dessa Google-titlar och lär dig vad du kan göra.

sökordsoptimering-title

4. Ta bort “ludd”

På tal om ludd, detta kan vara året då du vill kärnva ur SEO-ludden. Du vet vad jag pratar om med SEO-fluff. Det är de där blommiga nyckelorden. Det är de där beskrivningarna och det är receptsidor. “Åh, jag gick längs den irländska landsbygden och tänkte på mitt bröd och kex.” Det är ditt ludd. Vi har upptäckt att det kanske inte är nödvändigt, och det kan till och med vara skadligt för din SEO.

Google tar bort ludd från titeltaggar. Så denna marknadsföring, blommiga, SEO-skrivande saker, det kanske inte hjälper dig, och i själva verket kan det skada dig. Idag belönar Google sajter eller verkar belöna sajter som ger snabba svar och mer direkt engagemang.

Bättre engagemang, det är oftast bättre för dina kunder också. Så experimentera med att tappa fluffen 2022.

5. FAQ-schema

Nummer fem, FAQ-schema. Så förra året pratade man mycket om olika schematyper, how-to-schema, FAQ-schema, olika saker. Om det fanns en tydlig vinnare 2022 var det FAQ. Anledningen till att FAQ är vinnaren är för att så många webbplatser kan kvalificera sig för det, det är lätt att implementera och om du vinner ett FAQ-schema i SERP:er kan du vinna mycket av Google.

Så det finns många artiklar som talar om hur man optimerar för vanliga frågor. Du kan få länkar, djuplänkar i vanliga frågor. Det finns många saker du kan göra. Vi länkar till dem i utskriften nedan.

sökordsoptimering-faq

6. Innehåll med flikar

Förra året pratade vi om innehåll med flikar, att ta fram ditt innehåll som finns på flikar, i navigering och ta fram det. I år börjar vi bli lite mer avancerade.

Det gjordes en studie om typer av flikinnehåll och hur enkelt Google kan extrahera och rendera och indexera olika flikar innehåll. Så om du fortfarande har innehåll i flikar, betyder det inte nödvändigtvis att du måste ta ut allt, men du bör undersöka om Google kan indexera och rangordna dem på lämpligt sätt. Det finns bättre resurser i år för att försöka göra det.

Så ta en titt på ditt flikinnehåll.

7. Facetterad navigering

På samma sätt, facetterad navigering. Vi har pratat om facetterad navigering i flera år, men det här är året för att bli lite mer strategisk med det. På vissa sätt har facetterad navigering alltid varit som en uppsättning regler, som att om den har en grön klänning kommer vi inte att indexera den här eller genomsöka den, men om den är storlek 12 eller högre kommer vi att indexera den.

Idag blir smarta SEO:are mycket mer insatta i vad de indexerar, inte indexerar och genomsöker med facetterad navigering, och dessa verktyg blir alltmer tillgängliga för sajter som WordPress och liknande, där du faktiskt kan titta på trafiken varje sida tar emot och indexerar, genomsöker, facetterad navigering på en sida efter sidnivå, och dessa breda regler är inte nödvändigtvis så nödvändiga.

Du kan komma ner till det och öka din trafik på det sättet, med finkorniga verktyg. Så både innehåll med flikar och facetterad navigering, gamla koncept, men vi blir mycket mer sofistikerade med dem 2022.

Tips för att bygga länkar för 2022

Okej, låt oss prata om allas favoritämne, länkar, eftersom du behöver länkar för att rangordna i SEO. Men vad många smarta SEO:are vet och pratar om är att du behöver länkar för att ranka i SEO, men du behöver förmodligen inte så många som du tror.

8. Internlänkoptimering

Om du bara har ett fåtal bra externa länkar, är ett av de bästa sätten att utnyttja det att optimera din interna länkoptimering. Vi har sett ett antal nya verktyg och processer som talar om intern länkoptimering. Vi pratar om sidor som har för få länkar, under optimerad ankartext, sidor som har stora möjligheter som inte rankar som borde.

Så om du inte har gjort en intern länkoptimeringsrevision på ett tag, är det här året att göra det och det här är sättet att utnyttja de interna länkarna som du får.

9. Djuplänkning

På tal om det, djuplänkning. Förr i tiden, om du länkade till en sida, länkade du bara till URL:en. Men vi ser en ökning av djuplänkar, länkar till specifika passager, textfragment, sånt där, navigering, hopplänkar.

Detta blir alltmer en populär strategi för att få människor djupare in på sidan och ge Google och andra sökmotorer signaler om mycket specifika delar av sidor. Detta verkar relevant eftersom Google nyligen har introducerat passagerankning, där de inte bara utvärderar hela sidan. De kan också förstå enskilda passager.

Så att göra djuplänkning till en del av din strategi, i motsats till att bara länka till webbadressen, verkar vara ett bra sätt att gå vidare.

10. Länkbyggnad med hög ROI

Länkbyggnad med hög ROI. Jag såg en fantastisk presentation i år, om länkbyggande med tillgångar och bestämning av avkastningen på var och en av dem, eftersom allt du bygger länkar med, oavsett om det är ett verktyg, ett blogginlägg, en gratis PDF, det har en kostnad och den kostnaden har en ROI.

De fann att vissa saker har högre ROI än andra. Verktyg har en otroligt hög ROI, men de är också dyra att skapa. Sidor med statistik på dem, inte så dyra att skapa, men också en riktigt hög ROI.

Det kan vara ett betalabonnemang. Jag ber om ursäkt för det. Om du gör länkbyggande är det definitivt värt att titta på och definitivt värt kostnaden. Länkbyggande med hög ROI, vet kostnaden för allt du producerar och hur mycket värde du får ut av det.

sökordsoptimering-länk

11. Minska omdirigeringar

Låt oss gå old school igen. Vi läste tweet för inte så länge sedan om att minska omdirigeringar. Det här är verkligen old school, men många glömmer det nu för tiden. Om du har en stor webbplats och du har tusentals eller miljontals omdirigeringar som alla skickar förvirrande signaler, 301 till 302 till 404, vad är det?

Att titta på dina omdirigeringskedjor och reducera dem till en enda omdirigering med ett tydligt direktiv kan hjälpa till att minska kanoniseringsfel. Det kan förbättra genomsökningseffektiviteten och i stor skala kan det påverka din ranking. Så om du har en stor webbplats eller till och med en liten webbplats med många omdirigeringar, är det här året du vill göra en omdirigeringsrevision. Ta sig an det. Revision, på det.

12. SEO för affiliate länkar

Vad sägs om SEO för affiliate länkar? Vi pratar inte mycket om affiliate-länkar, och Google har traditionellt sett inte pratat mycket om det heller.

Men i år såg vi Google introducera specifik vägledning för affiliate-sajter, vilket är något de verkligen inte har gjort tidigare. Specifikt för recensionssajter, Google pratar om hur en bra recension ser ut, talar om den bra och den dåliga delen av produkten, det faktum att du bör länka till flera handlare så att konsumenterna har ett val.

Vi har inte sett detta från Google tidigare. Så om du gör SEO för affiliate-webbplatser, granskar du webbplatser, det här är året för att granska dessa Google-dokumentation och se till att du skapar webbplatser som Google belönar och faktiskt följer Googles vägledning om det, vilket är något jag gjorde under de senaste åren Tror inte jag skulle kunna säga något om det. Så det är fantastiskt att se.

sökordsoptimering-affilliate

Google SEO-tips för 2022

13. Rykteforskning

Okej, gå vidare till olika ämnen, anseendeforskning. Vi pratar mycket om rykteforskning när det gäller E-A-T. Tanken att Google kan utvärdera din webbplats baserat på vad andra säger om dig. Så om du är exempelvis en anti-vaxxer och alla säger alla dessa hemska saker om dig på andra webbplatser, kan Google ta bort dig från sökningen.

Recensioner, vad säger andra webbplatser om dig när det gäller recensioner? Googles kvalitetsbedömare tittar ofta på andra webbplatser för att söka efter rykte, och man tror att Google kan göra samma sak algoritmiskt. Så gör ryktesforskning till en del av din SEO-revisionsprocess, vad säger andra sajter om dig, är det otroligt positivt, är det otroligt negativt, detta är särskilt viktigt för dina pengar eller dina livssajter, sajter som kommer att påverkas mer av EAT-algoritmer.

Så om du säljer saker eller lämnar medicinsk rådgivning är rykteforskning lite viktigare för dessa webbplatser.

14. Core Web Vitals – minimum

Förra året pratades de mycket om Core Web Vitals. En av mina gladaste saker är att vi pratar mycket mindre om det. Google tillkännagav en stor uppdatering. Det gick inte riktigt som Google förklarade att det skulle kunna.

Det som hände var att Google släppte Core Web Vitals, och vissa sajter såg ett uppsving, andra sajter såg en minskning, men det var inte så intensivt som vi trodde att det kunde vara. Många webbplatser förbättrades. Men vi märker att 2022 kanske vi inte behöver oroa oss så mycket som vi trodde.

Vi läste om en studie som visade att långsamma sajter fortfarande rankades och snabba sajter rankades ännu högre, men effekten var inte lika stor. Det enda man fann, det var viktigt, var att webbplatser som inte klarade alla tre Core Web Vital-kraven var definitivt i soporna. Så vi bör optimera för hastighet alltid, men kanske 2022 behöver vi inte vara besatta av det så mycket som möjligt, baserat på Googles råd.

Hastigheten är fantastisk. Du bör göra dina webbplatser så snabbt du kan. Men Core Web Vitals, svettas inte lika mycket som vi var 2021.

15. Dumpa AMP?

Andra saker som vi kanske vill överväga att inte svettas, AMP. 2021 var året då vi har sett många sajter börja lägga ner sin AMP. Detta beror på att Google inte längre kräver det som en rankningsfaktor i deras toppartiklar. Det ger vissa hastighetsfördelar. Det är en ganska snygg teknik. Vi känner folk som jobbar med det. Det är riktigt coolt. Men många företag stressade över att försöka behålla två olika versioner av sin webbplats för att få den rankingökningen. Många sajter börjar tycka om: “Tja, vi vill inte ha två olika versioner. Det är mycket omkostnader. Det är många ingenjörer. Tänk om vi bara blev av med det?”

De upptäcker att det verkligen inte gör någon skillnad. De kan bara arbeta med en plattform och ändå få så mycket ranking som de vill. Så om ditt företag kämpar med AMP kan det här vara ett år för att experimentera med att släppa det. Eller behåll den om du vill. Det är jättebra, men många verkar gå iväg.

16. Google Discover

Å andra sidan strömmar många till Google Discover.

Google Discover är intressant. Det är inte traditionell SEO-trafik, där du undersöker ett sökord och människor konverterar. Det är lite mer som trafik på sociala medier. Faktum är att delning på sociala medier verkar vara en av rankningsfaktorerna som kan påverka hur mycket trafik du får från Google Discover.

Men vad vi har sett under det senaste året är att vissa utgivare optimerar för Google Discover, publicerar dessa berättelser och ser enorma mängder trafik för det. Perfekt för som nyhetssajter, bloggar, populära saker, saker som talar om populära ämnen.

om du inte har provat det än kan det vara en kanal för dig att utforska 2022.

sökordsoptimering-google

17. Lokal SEO GBP-kategorier

Vi måste klämma in ett lokalt SEO-tips. Vi gör detta för vår vän, som publicerar Local Search SEO Ranking Faktorer varje år, och gör ett fantastiskt jobb med det. Om du har en lokal sida och du bara har fem minuter på dig att göra en sak, SEO-tips nummer ett för 2022, få ordning på dina GBP-kategorier. Rankingfaktorstudier visar att det är nummer ett som kan påverka rankingen.

Gör en granskning av dina Google-företagsprofilkategorier. Vår vän har många tips där borta med de lokala SEO-rankningsfaktorerna.

18. Favicon recension

Mitt tips, tipset att jag kommer att dö på den här kullen — faviconoptimering. Varför favicon-optimering?

Jag pratade om det här förra året, men jag tror inte att folk tog mig på tillräckligt stort allvar. Över 50 % av sökresultaten sker på en mobiltelefon där din favoritikon visas, och folk optimerar inte dessa favoriter. En bra favicon kan dra uppmärksamhet. Det kan nollställa dig på en mycket hektisk SERP, och den gör det med bara några få pixlar.

En bra favicon kan höja din klickkonverteringsfrekvens med en eller två procent, vilket är fantastiskt. Hur fungerar det? Vad märker du på den här skärmen? Du märker tipset med en favicon. En bra favoritikon är vanligtvis ljusstark, den har vanligtvis hög kontrast och den drar din uppmärksamhet till dina sökresultat. Så optimera din favoritikon, gott folk.

SEO-karriärtips för 2022

Okej. Så jag vill spendera några tips på att prata om din SEO-karriär, för jag tycker inte att vi pratar tillräckligt om detta. Vad bör du lära dig i år, förutom Python eftersom alla älskar Python?

19. Lär dig GA4

Det här kan vara året då du äntligen vill bekanta dig med GA4. GA4 är produkten som ersätter traditionell Google Analytics.

Du kommer att se det på många fler kundkonton. Det kan vara lite förvirrande för folk. En del av mätvärdena finns inte där. Det har visserligen några coola saker i det, som att de i princip blev av med avvisningsfrekvensen och ersatte den med engagemangsstatistik, vilket är bra eftersom många SEO:are är lite för fokuserade på avvisningsfrekvens och engagemang kan vara mer representativt, ett holistiskt sätt att Google tittar på din webbplats.

Men bekanta dig med GA4 så att du kan gå in i dessa möten och du kan presentera dessa rapporter och veta vad du pratar om.

sökordsoptimering-ga4

20. Ta mer betalt

Slutligen, det sista tipset om karriären, ta mer betalt. 2022 är året då du tar betalt mer för dina SEO-tjänster. En vän brukar publicerar sin årliga lönerapport eller byråavgiftsrapport. Om du är en oberoende konsult eller agent kan du kontrollera vad du tar betalt jämfört med dina kamrater.

Men generellt sett är SEO-tjänster i hög efterfrågan över hela världen, särskilt högkvalitativa SEO-tjänster. Makten ligger i dina händer att ta ut vad du är värd, inte att undergräva dig själv. Om du arbetar internt kan det vara dags att utvärdera din lön och se till att du får vad du förtjänar, särskilt om du inte får lika mycket betalt som dina kollegor eller om du är en del av en underrepresenterad grupp. Tjäna mer pengar.

Och slutligen…

21. Bli det sista klicket

Sista tipset 2022, detta var 2021 års sista tips. Det är mitt favorit SEO-tips genom tiderna. Bli det sista klicket. Det betyder att tillfredsställa dina användare. När någon söker på Google eller någon annan sökmotor och de får en lista med resultat, klickar de runt, letar efter vad de vill vara, se till att du är den sista webbplatsen de klickar på.

Varför? För när de klickade till din webbplats hittade de det de letade efter. Du tillfredsställde dem så mycket att när de ser din webbplats igen, kommer du att vara den första som de klickar på eftersom du gav dem svaret. Ge dina användare fantastiska upplevelser. Tänk på dem först. Ge dem allt de vill ha. Ge Google ingen ursäkt för att inte ranka dig som nummer ett i sökresultatet.

Okej, 21 tips för 2022. Det är allt jag har. Jag vill gärna höra dina tips. Vänligen lämna dem i kommentarerna nedan. Hör av dig till mig på sociala medier. Om du gillade den här videon, vänligen dela den. Tack allihop. Det har varit roligt. Läs gärna mer på seo göteborg.

Leave a comment

Your email address will not be published.